Tesztjeinkhez, etalonnak választani egyrészt olyan audio komponenseket kell, vagy érdemes, melyek ismertségük, - „vágyottságuk” - miatt, valamilyen szinten megkerülhetetlenek. Ennek rögtön ellentmondok a másik oldalról közelítve, mert etalonnak egyes esetekben kinevezhetünk olyat is, mely ismeretlen ugyan, de hangminőségében nehezen megközelíthető, épp ezért izgalmas, hogy kategóriatársai miként képesek a közelébe férkőzni az összehasonlító tesztek során. A következőkben mindkét példának megfelelő készülékeket sorolok fel.
Hangfalak:
A Spendor BC1-et nem kell bemutatni, e darab magában hordozza az angol stúdiómonitor hangfalépítés eredményeit. Ez volt a HFM etalonja, ezért majdnem mindenki jól ismeri. Sajnos nagyon háklis arra, hogy milyen erősítővel hajtjuk, ami részben az alacsony érzékenységének köszönhető, ami 84dB/W/m.
A Wilson Audio Specialties CUB komolyabbnak számít, viszont a Wilsonok között ez a legolcsóbb és a legkisebb modell. Erre azért esett a választás, mert a tervezési filozófiája pont a Spendor ellentéte. A két utas felépítésének és a 94dB/W/m érzékenységének köszönhetően az erősítők többségével könnyen meghajtható és gyengébb minőségű hanganyaggal is jól mutat a hangja.
Avalon Transcendent by Stone Audio. Nem véletlenül tettem alkalmanként idézőjelbe, amikor hivatkoztam rá, mert kívülről úgy néz ki, mint egy Transcendent, de belül a keresztváltó túlméretezett Mundorf alkatrészekből van kirakva. Amennyire távolról meg tudom saccolni, nagyobb önkifejezés jellemzi a dobozunkat a standard kivitelhez képest. Eredetileg 88dB / 1W / 1m érzékenységű, 44 kg súlyú, elismerten semleges hangú két utas hangdoboz.
KEF Reference 207. Ez egy igen bonyolult, 5 utas 66 kg súlyú monstrum 91dB/W/m érzékenységgel. A tervezők itt megpróbálták a lehetetlent, a medve erejét a farkas kitartását és a róka ravaszságát összehozni, mindezt egy állatban hangfalban. A középsugárzók és a szuper magas kikerült a dobozból a jobb térhatás érdekében és egy tölcsérszerű formát kaptak. A B&W 801-nél már láthattunk ilyen megoldást. Az igazi csipogó pedig a Tannoy mintáját követve, a középsugárzó közepére került. Van azért egy egyedi megoldás is a KEF-ben, ez pedig a hatalmas 25 cm-es alsó középsugárzó, ami az 125 Hz - 400Hz közötti sávot fedi le. Ennek köszönhetően a mélysugárzók nem színezik el annyira a hangképet, mint azt a sok utas nagyméretű hangfalaknál általában megszoktuk. A végeredmény egész jó lett, sikerült a mini monitorok térhatását és tiszta hangját megfelelő mély átvitellel kiegészíteni. A bonyolult sok utas megoldásnak azért hátulütője is van, csak jó minőségű hanganyaggal szól szépen. Mezei lemezeket nem érdemes hallgatni rajta.
Erősítők
Audiolab 8000S. Ez már egy újabb verziója ennek az örök túlélő modellnek, de híven tükrözi a cég filozófiáját. Így az alacsonyabb kategóriájú erősítőknek épp elég dolga lesz azzal, hogy megpróbálja a mércénket átugrani.
Krell KAV-300i. Egy valóságos „olcsó János”, már 300 ezer Ft körül használtan bárhol elérhető, és ha basszusban nem teljesen, de hangminőségében versenyben van a nálánál jóval drágább erősítőkkel is. Mi több, már rendelkezik XLR bemenettel.
Mark Levinson ML-320S előerősítő és ML-334 végerősítő. Szerintem ez egy megkerülhetetlen páros. Rögtön meg is magyarázom, mire gondolok. Ezeket vagy utálják, vagy szeretik, vágynak rá, esetleg menekülnek tőlük, de olyat még nem tapasztaltam egy igazi hifistől, hogy teljesen érdektelen lett volna. Valamilyen véleménye mindenkinek van róluk. E megkerülhetetlenség miatt választottuk őket, na meg hirtelen pont jó időben került a látószögünkbe azok közül, amelyek alkalmasak ennek a feladatkörnek a betöltésére.
CD játszók
Sony CDP-D11. Egy U magas stúdió CD lejátszó. Alternatív lemezbetöltő nyílása rendszerint idegenkedést vált ki a lemezeik épségéért aggódókból, akiknek nem jön be ez a fiók nélküli performansz.
Talán kevesebben ismerik, de a közölt vakteszt is igazolta, milyen komoly mérnöki munka van benne, s hogy a felhasznált alkatrészek magas minősége is oka a képességeinek.
Krell KAV 250-CD. A Krellek közül szintén a legkisebb, de kitűnő hangú készülék, - ha éppen működik. Sanyo márkájú futóművét még egy music center is szégyellné. 18 év alatt ötször kellet cserélni a lejátszó fejét, de ha éppen működik, az XLR kimenetének és az igazi Krell dacjának köszönhetően (ezt szerencsére nem butították le) a hangja a modern felső kategóriás CD játszókéval is versenyben van.
Hálózati Audio Lejátszók / Digitális forráskészülékek
Lumin D1, mely akár külső 12V-os akkumulátorról is kaphat tápellátást. Fontos, hogy szinte az összes fájlformátumot támogatja, de főképpen a Tidal-t, és azon belül is az MQA formátumú zeneszámokat.
Tascam DA-3000 digitális magnó, SD/CF kártyás rögzítő és lejátszó. Hangja szintén méltó mércéje bármely hasonló pozícióban lévő társának.
Lemezjátszó
Robert Fuchs, svájci illetőségű lemezjátszó, Mr. Brier-Goldbug hangszedővel. Most meg is érkeztünk a kakukktojásunkhoz. Néhány szóval bemutatom, hogy ne legyen teljesen ismeretlen. Megközelítőleg 75kg a súlya, az akrilból készült tányér a réz súlyokkal együtt ennek nagyjából a felét teszi ki. A hangkart szintén a Fuchs gyártotta. 14”-os kivitel és két mágnes között „lebeg”, pontosabban a felsővel egy ponton azért érintkezik.
Digitális walkman
Sony PCM-D100 DSD felvevő, lejátszó.
A közölt teszt olvasható vele kapcsolatban.
D/A konverter
DAS-702ES a Sony legelső kereskedelmi forgalomba került D/A konvertere 1984-ből. Alumínium ház, két darab SPDIF bejárat, 44.1 és 48kHz-es maximális jelfeldolgozási képesség. Igazi, már félig meddig kihalófélben lévő dinoszaurusz, de még mindig erős a „harapása” a kitűnő alkatrészbázisának és műszaki megoldásainak köszönhetően.
Kábelek az 1-es teszt szobában
Még keressük azt a szettet, amely alkalmas a tesztek korrekt lebonyolítására és egyben élvezet vele a zenélés is. Addig maradnak azok, amelyeket fő alapanyaguk miatt „réz” és „arany” szett néven emlegetek. (Szeretném hozzátenni, hogy nagy könnyebbséggel jár a meghallgatások során, hogy a felépített véleményt egy egységes és szerencsére nem különösebben önhangú összekötő megoldáson kell csak átfűzni. Más esetben még ezeken is kötelező lenne valahogyan áthallani ahhoz, hogy a véleménynek a valósághoz valamennyi köze legyen. Sajnos, a semlegesség egyik fő hátránya az, hogy a hibákat is rendre áthozza, amiket persze a beállításnál sorban lehet majd gyomlálni.)
Kábelek a 2-es teszt szobában
Tellurium Q TM interkonekt és hangfal kábelek.
Állvány az 1-es teszt szobában
Egyelőre a saját fejlesztésű állványaim vesznek részt a tesztekben, de várom a kihívásokat, hogy legyen olyan, amit a későbbiekben szintén etalonunknak nevezhetünk majd.
Állvány a 2-es teszt szobában
Sound Organizer készülék állvány
Teszt szoba /1
4,5m X 6m (27nm) X 3m. Egyik rövidebb oldalán enyhén köríves kialakítású, ablakokkal fűszerezve, amit teljes egészében függöny borít. A két oldalsó sarok helyett 0,5x0,5m-es oszlopszerű betörésekkel. Az akusztika további megszelídítése érdekében körbe van függönyözve a szoba és a parkettát egy összefüggő, vastag szőnyeg borítja.
Teszt szoba /2
8,4m X 5,25m (44,1nm) X 3,5 m magas =154,35 m3. Ebbe az átlagnál nagyobb méretű szobába 4 nagy méretű Helmholtz rezonátort tervezett műszaki tanácsadónk Dr. Basa Károly. A legnagyobb 700 literes a 8,4 m hosszra, 20,4 Hz-re; az 5,25 m szélességre egy 488 literes 32,6 Hz-re; a 3,5 m magasságra egy 366 literes 48 Hz-re hangolt rezonátor lett tervezve. A stabil, egyenletes basszus érdekében a hosszú 8,4 m-es hossz 20,4 Hz-es rezonancia frekvenciájára még egy 482 literes rezonátor is készült. Az ablakokat vastag nehéz színházi függönyök takarják és még ahol szükséges volt, ott vakablak szerűen is kerültek fel függönyök a falra. A laminált padlót 70%-ban vastag szőnyegek borítják.
Ez a lista bővülhet, amennyiben találunk még olyan komponenseket, amelyeket kitűnő hangzásbeli produkciójuk és ehhez képest elfogadható, vagy kedvező áruk miatt érdemes lesz összehasonlítási alapként használni. A hozzászólásokat és javaslatokat örömmel vesszük ebben a kérdésben is.