Mi alapján és miért a Core Audiót választják?
Úgy látom, hogyha a mai audió világát megnézzük, a digitális források meglehetősen a fókuszba kerültek. Itt gondolok a stream szolgáltatásokra, streamerekre, az audió PC-kre és úgy egyáltalán a streamerek, médialejátszók térhódítására. Egy új nemzedéket érzek, amely kezd felépülni, akiknek egyre inkább ebbe az irányba mozdul el a felhasználói igényük. Gyorsan szeretnének információkhoz jutni, mégpedig a lehető legtöbbhöz. Nem elégednek meg azzal, hogy lenyomják a play gombot és megszólal a zene, - közben egy CD borítót kilapoznak, vagy egy vinyl lemeznek a hozzáadott brosúráját olvasgatják. Ott van például a Roon, mint lejátszó felület előtte, közben meg tudja nézni az előadó teljes bibliográfiáját, - szól a zene, hallgatja, emellett keresi már a következőt. Folyamatosan látjuk és tapasztaljuk a felhasználói szokások ilyen irányú átalakulását. Szóval picit felgyorsult világot élünk ebből a szempontból. Ez rám is igaz, ezt magamon is észreveszem. A Core Audio ezen felmerülő kérdésekre megpróbál választ adni, a lehető legjobb tudása szerint, a tőle telhető maximumot adva. A termékek amik elérhetőek több féle árszegmenset képviselnek. Ha valaki szeretne az audio PC-s világba beugrani és ugyanakkor konstans minőséget szeretne venni, akkor mi itt Magyarországon ezzel kapcsolatosan ki tudjuk szolgálni egyfajta belépő szinttől kezdve egészen a felső kategóriáig. Az ár nem feltétlenül egyezik meg azzal, mint ha besétálnánk egy számítástechnikai szaküzletbe és vennék egy passzív házat, egy lineáris tápot (ez önmagában kihívás egy PC teljes kiszolgálásához jó minőségben), valahonnan szereznék bele egy trafót és összeraknám az alaplapot a processzorral és ezeket magamnak összeépíteném. Ennél ez egy magasabb szintet, több hozzáadott értéket takar. Ez érdekli az embereket és hajlandóak áldozni rá, - először is az idejükből, hogy eljönnek hozzánk és meghallgatják. Időpontot egyeztetnek, mert kíváncsiak, vajon mi lehet itt. Kíváncsiak arra, hogy miért szólhatnak ezek a készülékek máshogy.
A társaim mellett én vagyok általában az, aki a demózásokat le szokta vezényelni és az azonnali benyomások elsősorban engem találnak meg. Utána természetesen meg szoktam Karesszal (Gulácsi Károly, vezető szoftverfejlesztőnk) és Gabival (Depner Gábor, műszaki vezető, oszcillátor tervezőnk) ezeket osztani. A pozitív visszajelzések nyilván mindig jól eső érzést okoznak, a negatív visszajelzésekből pedig megpróbálunk erőt meríteni és visszaforgatni pozitív irányba. Például, ha valaki azt mondja, hogy tetszett neki néhány paraméter, amire kíváncsi volt, ilyenek, mint, részletessége a hangnak, finom volt, lágy volt, ezt hosszan tudná hallgatni, - rengeteg ilyen hifis kifejezés van, - ezek nyilván jóleső dolgok, de ugyanakkor mondjuk, - hozzáfűzi, hogy a középtartománytól egy kicsit többet várt volna. Lehet, hogy ez az ő saját preferenciái miatt volt így, máshoz van hozzászokva, de elképzelhető, hogy a setup volt úgy összeállítva. Mi ezen ilyenkor elgondolkodunk, hogy más beállítással kell-e demózni. Meg kell vizsgálnunk, hogy mivel tudjuk ezt a rendszerből jobban kihozni, vagy esetleg az elektronikánk valamely komponense szorul-e módosításra.
Egy látogatás nálunk mindig azzal szokott kezdődni, hogy körbenéznek a bemutatóteremben. Megnézik a „fecskefészket” hátul, a tápkábelek és egyéb dolgok sokaságát. Általában levesszük a pc-nek a tetejét, ha más eszköz van annak is. Jól eső érzés, ha láthatják, mi van a „színfalak” mögött. Pozitív, hogy belenézhet az adott termékbe, mert alapból nem tenné meg, pedig igazából kíváncsi lenne rá. A bemutatóteremben szoktunk apró alkatrészeket is kitenni, például az új fejlesztéseinket. Lehet kérdezni, hogy mért azt használjuk, mért ezt tettük bele, mért ebbe a fejlesztési irányba megyünk el és erről szoktunk váltani a demók elején néhány mondatot azzal, aki technikai beállítottságú. Ha hagynak beszélni, akkor elég sokat szoktam, amennyiben érdeklődő a társaság, ha nem akkor belecsapunk a zenehallgatásba, és megpróbálják az otthonról hozott hanghoz hasonlítani, - már, ha van ilyenjük. Nagyon ritka az, ha valaki úgy jön ide, hogy nincsen otthon semmilyen rendszere és csak úgy első felindulásból szeretne valamit venni. Az elmúlt pár évben velem talán egyszer fordult ez csak elő. Mi is kíváncsiak vagyunk, én is meg szoktam kérdezni, hogy ki mit hallgat otthon. Ez azért fontos, mert abból nagyon sok mindent megtudunk, hogy vajon mit kereshet. Meg szoktam kérdezni például, hogy melyik részével elégedett és melyik részével kevésbé, milyen irányba szeretne elmozdulni onnan, ahol most van. Van, aki azt mondja, hogy az egészet le akarja cserélni és azt gondolja, hogy bőven szintet alkar lépni minden tekintetben, vagy van, aki azt: ő most egy PC-vel indítana, meg egy D/A konverterrel, vagy a már meglévőkhöz csatlakozna és az erősítőit, kábeleit, hangfalait használná. Van, aki több komponensben is gondolkodik, ez egyénenként változó. Mivel mi három termékcsaládot tervezünk kiépíteni, a belépő kategóriát, a középső és egy felsőkategóriás termékcsoportot, szándékosan nem mondok itt most hi-endet, vagy audiofilt, mert eléggé el vannak csépelve ezek a kifejezések. Szegény gyártók is már oda menekülnek, hogy Ultra Hi-End, meg egyéb ehhez hasonló kifejezéseket kénytelenek használni… Ha lehet, mi nem nagyon szoktuk magunkat elvinni ebből a szempontból a málnásba, hogy most éppen melyik kategóriát hova soroljuk. Úgy gondoljuk, hogy a középső kategóriánk elég erős választás lehet az audio piacon.
Talán a belépő szintű kategóriánk is az és ezt azért az ára szintén definiálja valamilyen szinten. Az áraink úgy vannak meghatározva, hogy aki abban a szegmensben keres terméket, úgy érezze, hogy többet kap, mint amit mástól kaphatna hangban ugyanezen ráfordítás esetén. A P24 az új szériás kis szegmensünk tartalmaz egy forrás PC-t, egy digital/digital és egy digital/analóg konvertert, külső több tápfeszültséget biztosító lineáris tápegységet, - ami egyénileg személyre szabható, egy USB-bővítő kártya családot (USB P24, P24 OCXO és P20 OCXO).
Ami újdonság a palettánkon a P24 széria új tagjaként - és a világ audio iparát figyelembe véve is az, - amiért 5 évvel ezelőtt még megkövezték volna érte az embert, az egy audiofil switch. 1-2 éve még érdekesen nézett mindenki, aki meghallotta, beleértve a gyártókat is, nemhogy a hifis közösséget, ma pedig már legalább 10 cégnek kint van a piacon valamilyen ide kapcsolódó terméke. Kinek milyen szintet képvisel - árszintet és minőségi szintet értve ezalatt - mi is kihoztunk egy ilyen berendezést SWITCH-2 néven és eddig azt kell mondjam meglehetősen pozitív a fogadtatása annak, aki meghallgatta már a rendszerünkben. Ez tehát a P24 nevű kis szériánk.
A középső REFERENCE széria gyakorlatilag ugyanezen terméktípusokból áll (forrás PC, digital-digital konverter, digital-analog konverter, erősítő), csak mindenhez egy kicsit többet teszünk hozzá, magasabb minőséget képvisel, pontosabb oszcillátor technikát, táptechnikát alkalmazunk és nagyobb teljesítményű alkatrészeket. Szóval nagyon fontos, hogy a kis széria fejlesztésekor nem azt néztük a REFERENCE széria adott termékén mit és hogyan butítsunk le egy vásárlóbarátabb végfelhasználói ár érdekében, hanem ami ennél feljebb van az szofisztikáltabb, kifinomultabb technológiákat alkalmazva ad egyre többet. Ezt az irányt kiemelten fontosnak tartottam és ebben egyetértettünk, amikor létrehoztuk a csapattal.
A legnagyobb ULTIMATE széria egy része még tervasztalon van, egy része már deszkamodell, ami általában fém és nem deszka. Alumínium lapokon helyezkednek el kábelezve és mindenféle nyúlványokkal, áthidalásokkal és ragasztásokkal, satöbbivel, - de, hát ilyen egy fejlesztői példány. Remélhetőleg 2021 első felében kész leszünk a nagy rendszerrel is. Itt már megcélozunk valami olyat, ami jelenlegi ismereteink szerint a maximum, amit a hardverből ki tudunk hozni. Egy év múlva máshogy fogjuk ezt bizonyosan gondolni, de jelenleg ez az, amiről azt gondoljuk, hogy erre képesek vagyunk. Ebbe beletesszük minden tudásunkat szoftveresen és hardveresen is. A piac majd bepozícionálja, - ugye mindig a piac dönti el, hogy van e létjogosultsága a terméknek.
Milyen fejlesztések vannak?
Érdemes végignézni készülékenként szerintem. Mondjuk, elsőként nézzük a középső REFERENCE szériát, ami egy audio PC-vel indul, a PC termékcsaládunk DAIDO névre hallgat. Ha megnézzük ezt az audio PC-t, van benne egy egyedi gyártású toroid transzformátor. Önmagában erre nagyon sok gyártó képes, hogy ilyen trafót tegyen bele és fontos, hogy nálunk nem az számít, hogy a fogyasztói árat hogyan tudjuk a padlóra lenyomni, hanem inkább az alkatrészeket nézzük meg, - az alkatrész minőséget. Rezgéscsillapított a trafó, úgy van egyedileg tekercselve, ahogy mi kérjük, a vasmag is ennek megfelelően egyedileg van készítve hozzá, tehát már a PC tápellátás részénél a vannak egyedi tervezések. A lineáris tápegységünk 8 körös analóg tápegység, - ez a PC-knél rendkívüli jelentőséggel bír és fontos, hogy ATX szabvány kompatibilis. Ezen felül van egy Master Clock technológiánk, ami a hardver tervezőinknek köszönhetően kijelenthető, a mai élvonalban van. Tehát szétnézve a piacon, ez egy referencia rendszer, bátran oda merjük tenni abban az ár szegmensben, ahol ez is ott van. Ehhez párosul egy szoftver környezet, ami szintén különleges dolog, mert memóriából játszunk le (RAM Disk megoldáshoz hasonló technikával) és a saját szoftver keretrendszerünkön keresztül hívjuk be a populárisan megvásárolható szoftver csomagokat. Akár a Media Centert, vagy a Jrivert használja valaki, akár a Roon-t, vagy az Audirvánát, ezt megteheti a gépünkkel. A szoftver keretrendszer behívja az alkalmazást, amit a felhasználó szeretne. Rá lehet szabni arra, hogy mit és hogyan szeretné használni. Ezt magának is kiválaszthatja, illetve megkérhet bennünket is, hogy szabjuk rá a kívánalmainak megfelelően.
Nem csak arról szól, hogy a lejátszandó zenefájlt beolvassuk a memóriába, hanem az egész operációs rendszer memóriában fut, tehát ott, helyben történik a lejátszás. Emiatt is van az, hogy 16 GB a minimális RAM mennyisége a REFERENCE szériának, - ez a felsőnél felmegy majd 32 GB-ra, egyébként nem a RAM árak meg egyebek miatt, hanem ez az optimális, más teljesítményekre van itt szükség.
Elkészültünk a saját márkás USB kártya családunkkal, egy olcsóbb, egy referenciaszintű és egy nemzetközi szinten is igen magas szintet képviselő példányból fog állni a kínálatunk. Így összeáll egy olyan PC-alapú komplex forrás rendszer, ami önmagában is jó csomag lehet annak, aki ilyesmit keres. Ezután következik a digital-digital konverter, amit korábban USB/SPDIF konverternek hívtunk. Ez annyiban változott meg, hogy továbbra is képes a PC-ből érkező USB jelet átfordítani SPDIF-re. Tehát SPDIF-en, vagy AES/EBU-n fog továbbmenni a dac irányába a digitális információ. Kiegészítésként mára ebben a készülékben is történik egy órajel menedzsment, mert egy masterclock panel helyezkedik el benne. A Core Audio az utóbbi pár évben nagyon nagy lépéseket tett abba az irányba, hogy a tápellátás és az oszcillátor technológia területén fejlesszen. Ezek a fejlesztések valamennyi termékünkön végigvonulnak.
A KARUNA Reference névre hallgató digital-digital konverterünk, - ugye ez az USB/SPDIF konverterünk középső példánya, a fentieknek megfelelően ellátja a masterclock szerepét is a konverter funkción túl. Ebben az oszcillátor modulban egy hurokba fogva vannak az oszcillátorok, amik kiszolgálják az USB/SPDIF átalakító modult, - készüléken belül. Emellett a KARUNA Reference képes kiterjeszteni készüléken kívülre is a PLL hurkot, így ebbe a hurokba a PC is bevonható, illetve a saját D/A konverterünk is . Ezért mondjuk, hogy masterclockként funkcionál ez a berendezés, mert referencia órajelre szinkronizálja mindhárom forráskészülékünket : önmagát, a PC-t és a DENPO Reference dac-ot. Tudjuk, hogy milyen jó, ha a katonák egyszerre lépnek és nagyon pontosan. Itt a katonáink a PC, az USB/SPDIF átalakító és a D/A konverter. Ezek önmagukban nagyon pontos oszcillátorokkal vannak szerelve. Ami itt egy különleges alkalmazás az az, hogy ezek az egyenként meglehetősen pontosan lépő katonák egyszerre is induljanak el, és egyszerre is álljanak le. A fentiekből látható, hogy már a Reference sorozat is kínálja ezt a komoly órajel-managementet.
A tápellátásról még azt fontos hozzátenni, hogy az audio PC tápellátásához hasonlóan már itt a digital-digital és az analóg konverternél is használjuk az egyedi transzformátorokat, - az alacsony tápzajjal rendelkező lineáris tápjainkat. Az alacsony tápzaj 15uV alatti zajt jelent működés közben. Ez egy nagyon fontos dolog, hogy az ember mikor és hogyan mér. A mi esetünkben terhelés melletti mérések zajlanak, ezért ezeket írjuk a termékeink paraméterei közé.
A következő egység a Reference sorozatban a dac. Erről annyit, hogy egészen a mai napig nagyon sok megkeresés érkezik hozzánk, hogy mikor fogja tudni azt a bizonyos két 3 betűs mozaik szót, - az egyik a DSD másik pedig az MQA. Nem tulajdonítottunk sem a DSD formátumnak, sem pedig az MQA-nak nagyobb jelentőséget, mert azt gondoltuk, hogy amit a Core Audio képvisel hangot, ezek nélkül is el tudjuk érni. Azt vesszük észre, hogy eljött az a fordulópont, hogy reagálnunk kell a piaci igényekre és valószínűleg a közeljövőben érkezni fognak a DSD 256-512 képes, i2S porttal szerelt termékeink is. Muszáj lépnünk annak ellenére, hogy annyira nem preferáljuk ezt, de a vásárlóink felől ezek konkrétan megfogalmazott elvárások, sokszor „dealbreaker” szempont. Nem azért tesszük, mert úgy érezzük, hogy ez bármilyen további javulást hozna, hanem egyszerűen vevő igényeket elégítünk ki. Persze ez csak akkor, úgy és olyan formában fog megvalósulni, ha az általunk most képviselt hangzásvilág nem fog megváltozni az újdonságokkal, ehhez ragaszkodunk.
A termékeink között még található végfok is, DECHA néven, talán erről esik a Core Audio kapcsán a legkevesebb szó. Előfokot nem használunk, így nekünk jelenleg nincsen előfokunk egyik termékcsaládunkban sem, mert a hangerőszabályzást a dac-on keresztül oldjuk meg, illetve ha úgy szükséges, akkor szoftveresen is lehetőség van rá. A felhasználóink ehhez már kezdenek hozzászokni, de most éppen egyeztetéseket folytatunk arról, hogy valamilyen előfokkal, analóg hangerőszabályzó egységgel mégis elő fogunk rukkolni. Teszteltünk már aktívat, passzívat, csövest és nem csövest, meglátjuk, hogy mi lesz majd a döntésünk. Ez általában akkor jelentkezik kérdésként, amikor valaki egy PC-re épülő audio rendszert szeretne vásárolni, de van egy cd játszója, amit szeretne megtartani, vagy van egy kazettás deckje, amit szeretne a rendszerbe illeszteni. Szeretnék ezeknek a vásárlóknak is megoldást nyújtani, de kizárólag akkor, ha képesek vagyunk az általunk kitűzött minőségi követelmények szerint jót kínálni.
Milyen kiegészítőket javasolsz a rendszerhez? Gondolok itt a kábelekre vagy az állványra.
A Core Audio bizonyos termékek disztribúcióját és forgalmazását is ellátja jelenleg. Ez furcsa dolog, hogy miért van így, vagy miért alakult így. Mi elsősorban gyártók vagyunk, akkor miért forgalmazzuk más gyártók termékeit is? - ez egy logikus kérdés. Az elején úgy gondoltuk ahhoz, hogy fejleszteni tudjunk, sokféle kábelt, hangsugárzót, erősítőt és más egyéb forrást is ki kell próbálnunk, amikkel össze tudjuk hasonlítani meglévő készülékeinket. Szempont, hogy a forrásunk, az erősítőnk vagy éppen az az elektronika, amit tesztelünk az adott környezetben, hogyan viselkedik. Volt nálunk Avalon hangsugárzó titán dómos magassal, Marten kerámia driver-rendszerrel, vagy Vienna Acoustics a supertweeterrel. Jelenleg Spendor és elektrosztatikus hangsugárzó van nálunk, valamint fontos állomás a fejlesztéseink támogatásában az YG gyártó Hailey hangsugárzója. Így tudjuk szimulálni a készülékeink számára a lehető legtöbb rendszerkörnyezetet. Nem felejtettük el, hogy a bemutatóterem ahol most is vagyunk, egyben a fejlesztéseinknek is a lehallgató helyisége, szóval, ha valamilyen új fejlesztésünk van, azt igyekszünk minél több fajta, több típusú berendezéssel meghallgatni amint az lehetséges.
A kábelezés részéről az amerikai TARA Labs-nak vagyunk a regionális disztribútorai, a hangsugárzók tekintetében a Spendornak, Vienna Acoustics-nak vagyunk többek között viszonteladója. A kábeleknél Siltechnek, Crystal Cablesnek, és az Entreq-nek vagyunk szintén viszonteladója. Fejhallgató erősítőnek itt a STAX, csöves erősítőnek pedig a Primalunák.
Egyik vásárlónk említette, hogy tetszik a rendszerünk, de vajon, hogy szól az Audio Note rendszerén elektroncsöves környezetben a mi forrásunk? Ezért gondolkodtunk el azon, hogy kellene ide elektroncsöves erősítőrendszer is, hogy azon is meg tudják hallgatni. Akkor jöttek azok, akik fejhallgatóznak és ezért van az, hogy található nálunk dinamikus és sztatikus fejhallgató erősítő is. Nekem ez egyébként egy magánjellegű hobbim is, nagyon szeretem az elektroncsöves elektronikákat, szeretem a kazettás magnókat…
Nem azért használunk jelenleg TARA Labs kábeleket, mert ezt forgalmazzuk, hanem mert meghallgattuk, és úgy döntöttünk, hogy ezzel szeretnénk demózni. A rendszereinkhez TARA Labs kábeleit szoktunk ajánlani, ezzel jól működik, de egyébként Siltechel és Entreq kábelezéssel is jól illeszthető a legtöbb rendszerbe. Elsősorban a réz kábelezés és az ezüst + valamilyen nemesfém ötvözetű kábelekkel találja meg az összhangot.
Az állványok ... - ez egy külön misét megérne. Lehet, hogy arról egyszer külön beszélgetünk még. 2-3 éve indult el, szerettem volna a berendezéseimhez valamilyen állványt vásárolni, csinálni és a piacon elkezdtem keresgélni. Vettem ezt-azt, és nem tetszett az, amit hallottam. Úgy döntöttem, elkezdek ezzel foglalkozni, építek magamnak állványt, pontosan olyat, ahogy én azt jónak látom. Sok próbálkozás után, kialakult az, ami most WP Audio néven szerepel. Valójában semmilyen brand nem indult még el, nincsen még honlapja és nincsenek brosúrák sem. Ha így nézzük meglehetősen mostoha állapotban van még jelenleg ez a termékvonal. Az állványokat saját preferenciáim szerint fejlesztettem, aztán elkezdtük rádobálni az elektronikákat, és működött. Hatása volt az állványoknak, az elektronikáinkkal úgymond „összeértek”, és azért használjuk. Természetesen voltak itt más márkájú állványok is, kifejezetten érdekelt a többi gyártó terméke és otthon is vannak más márkájúak. Ezekkel igyekszem a piacot folyamatosan monitorozni és figyelni, mert én abban hiszek, hogy a konkurenciának építőleg kell, hogy hasson a tervezésre és ezt a szemléletet a Core Audio-ban is alkalmazzuk.
Ha a konkurenciánál megjelenik valamilyen jó dolog, azt mi elismerjük. Nem mondom azt, hogy konkurensünk, mert ők egy nagy cég, ilyen a Pink Faun, akik audio PC-k és perifériák gyártásával foglalkoznak. Meghallgattuk az usb kártyájukat és én azt mondom, hogy a világ legjobb usb kártyája, amit eddig hallottam. Ez motiváló erejű ránk nézve, hogy legalább olyat szeretnénk csinálni, mint az, - vagy jobbat, ehhez minden adottságunk megvan. Ők is a nagyon jó minőségű oszcillátor technológiával érik el azt, amit elérnek… Az új oszcillátor-fejlesztéseinknek hála jó esélyünk van arra, hogy nemzetközi szinten kiváló terméket tegyünk le ezen a területen is az asztalra, és egy jó árazással piacképes megoldást szolgáltassunk.
Mi igaz abból, hogy az állványok rezgéscsillapító tömbösített anyaga a játszótereknél használtakhoz hasonló?
Ebből az igaz, hogy szemre hasonlít. Van olyan alkotóeleme, amit a játszótéri esésvédő gumilapoknál is alkalmaznak, de van mellette sok más is, ami még benne van. Teljesen más a gyártástechnológiája, a nyomása. Adott keménységet és adott fizikai tulajdonságot kell elérni. Van egy kialakítása, ami szintén nem véletlen, ezzel is meglehetősen sok kísérletet végeztem, meglehetősen sok prototípus hullott el az idők alatt. Tartalmaz egyébként gumiőrleményt is az állvány, de nem mindegy, hogy milyen gumi az a gumi! Én környezetmérnök és vegyész végzettséggel rendelkezem és a gumiipari keverékeknek az ismerete azért sokat segít ebben. A másik oldal a rezgésvédelem, ami nagyon fontos környezetvédelmi kérdéskör és erről azt gondolom, hogy tudtam egyesíteni ebben a fontos kérdésben az eddigi tapasztalatokat és ismereteket, amiket az életem során magamhoz gyűjtöttem a nálam okosabb és képzettebb tanítóktól, illetve a szakirodalomból. A felhasznált keverékeknek nagyon fontos szerepe van a rezgéscsillapítás területén. Ugyanakkor nem elég elcsatolni, hanem el is kell vezetni bizonyos rezgéseket, hiszen a készülékeknek egymásra is hatásuk van. Az állványok fejlesztése nem állt meg, koncentrálok arra, hogy további fejlesztésekkel még jobb produktumot tudjak előállítani, mert hiszem azt, hogy bőven vannak még tartalékok benne.
Hol fejti ki a tudását, mi az előnye, miért érdemes ezt használni?
Nagyon érzékeny, finom elektronikákkal dolgozunk forráskészülékeinknél, hiszen oszcillátorokról beszélünk. Ezek rezgőkvarcokat tartalmaznak és a szakirodalomban hozzáférhető, hogy a különböző rezgések a finom elektronikákat milyen mértékben befolyásolják (általában negatívan). Nagyon ritka az, amikor egy ilyen készüléket rezgés ér, az pozitív értelemben fog rá reagálni. Tehát amennyire lehet limitálni, eliminálni kell a rezgéseket a készülékek közvetlen környezetéből. Ennek érdekében berendeztem egy kis laboratóriumot, amiben nagyon komoly rezgés analizátor rendszer van kiépítve, különböző szeizmikus szenzorokkal. Itt sok tizedes jegy értékű elmozdulásokat lehet már detektálni, akár hanghullám hatását is vizsgálni lehet. Gerjesztett rezgésből egy impakt hullám, vagy egy impakt ütés milyen elváltozásokat okoz, például a már említett forráskészülékekben található oszcillátorban. Bizonyos G gyorsulásnál már kimutatható fáziszaj, jitter torzulás is. Azokon az állványokon, amelyeknél ezekre figyeltek tervezéskor vélhetően jobban fog szólni a rendszerünk, mert ilyen zavarok nem keletkeznek benne. Sokan hajlamosak vagyunk az állványok szerepe felett elsiklani, pedig ahogy egyre több érzékeny digitális eszközt használunk a jelentőségük úgy nő folyamatosan.