Fokozott verseny alakult ki a „legjobb” stream megoldásokért. Általános értelemben, talán nem is a felhasználók, hanem inkább saját maguk között. Már elég tapasztalat gyűlt össze ahhoz, hogy bizonyos tanulságokat figyelembe véve, a folyamatosan fejlesztetett számítógép alapú zenehallgatás során, le lehessen vonni a megfelelő következtetéseket. Ezek szempontjai: a műszaki értelemben vett egyszerűség és stabilitás, illetve kezelhetőség és univerzalitás az információ és szolgáltatások területén. Ideális fejlődési iránynak mutatkozik az USB portok kényszerűségének az elhagyása, főleg a hangminőség szempontjából. Szóval, a sokadik épített PC alapú rendszer után, íme, a mindent (majdnem) egyben megvalósító Merging. Valljuk be, azért nem rossz, amikor egy házba kerül a jelfeldolgozás, a digitális konverzió (aminek ráadásul egyelőre nincs behatároltsága, mert a Quad DSD is elfut rajta) és a hangerő szabályozása.
A nagyjából 25 négyzetméteres (cca: 5,5m x 4,5m-es) szobába lépve, nem is a hifi rendszer már némileg megszokott látványa az első inger, ami meghatározó számomra. Hanem valami ahhoz hasonló „érzés”, amit legjobban úgy írhatnék le, mint amikor felmászunk egy nagyfeszültségű áramhálózat tartóoszlopán és befészkeljük magunkat közvetlenül a vezetékek alá. (Ha lehet kérnem, ne próbáljátok ki.) Alaposabban körülnézve, nem lehet nem észrevenni a szobában pihenő router parkot.
Illedelmesen befogtam a szám, de nem kellett hozzá sok, mindössze két, három perc és belülről sütötte ki az agyam. Megérdeklődtem, hogy mégis, hogyan viselhető el együtt ez a kettő? A válasz, a megszokottak szerint alakult és biztosítottak róla, hogy senkit nem zavar. (Az igaz, hogy a „főnök”, az új 5 gigahertzen sugárzó háromantennás verzió tud valamit, mert blokkolta a riasztót, amíg a szoba innenső felében volt telepítve. Ezért van most már átellenben!) Végül is, udvariasságból ki lett iktatva a bestia, a másikat, a hagyományos „szerényet” meg csak elviseltem valahogy.
A rendszer fő elemei a következők voltak: JmLab Vega hangfalak (a cég korai szakaszában a felső kategóriába tartoztak), Pass XA30.5 végerősítő. A szoba méreteihez képest arányaiban nagyobbacska hangfal szükségeltetik az akusztikában jelentkező hatékony mélykioltás miatt, így most nagyjából lineárisnak érezhető a kapott hang.
Bár hifizés szempontjából nem nevezhetném ideálisnak a területet, tekintettel arra, hogy a zeneszoba ad helyet az irodának, s a lakás központi része is ez, és ahogy látom, a hifivel szembefordított kihúzható kanapé még pihenésre is szolgál olykor. De sokunknak ennyi adatik meg, ez van. A lényeget lehet hallani és én ezért jöttem.
Rákérdeztem és átlagos földi halandó nem bír el a Merginggel, ezért nem cipeljük, fontos neki a jól beállított szoftveres és hardveres közeg. Ja, ezen a ponton érdemes megjegyeznem, mindössze azért produkálom magamat, mert alternatívaként érdekes lehet egyfajta forráskészülék gyanánt. A hangja miatt persze, ha még nem említettem volna.
Veszteségmentesség. Ez a gondolat az első, ami eszembe jut vele kapcsolatban. A szerver linuxszal fut, aminek az adataiból táplálkozik egy egyszerű UTP kábelen keresztül. Sajnos, a hátulján egyedül a hálózati kábel aljzata lesz még ismerős azok közül, amiket használni fogunk. Két csoportkábelt fogadó terminál került kialakításra, külön a digitális és külön az analóg szekciónak. Mi innen kapjuk a jelet, a végerősítő szimmetrikus bemenetei számára. Eléggé leegyszerűsödött a rendszer kiépítése. Nem kell külön analóg konverzió, jelerősítés és egyéb sallangok, amik szükségszerűen rákényszerítenék a tulajdonost, a kötelező összekötő kábelek használatára. Ezeket tehát meg lehet spórolni.
Igaz, az előerősítő és a DAC még a polcon pihen, de valószínűleg már nem sokáig. A befektetés jó része, amibe a Merging került, visszahozható ezek eladásából.
Igényes megmunkálás és kivitelezés nyomait viseli a szálhúzott fém előlap. Van a bal oldalán egy kellemes jelenlétérzetet árasztó kékes fényű bekapcsoló gomb, ami a misztikára fogékony elme számára egy piramist formáz. A racionálisabbak ugyanerre azt mondanák, hogy háromszög. De nem jobban hangzik, hogy piramis? Mellette egy szigorú tekintetű pofa erősíti az ókori hatást, mert óhatatlanul is a szfinx jut eszembe róla. …majd egy nőstény oroszlán, minél tovább nézem. Állítólag egy majom. Végül is lehet, bele tudom látni a képbe azt is…
A szigorú szem a hangerő szabályozó gombjára szegeződik, ami mellett egy pici OLED képernyő informál az aktuális állapotokról, és egyfelől a menü is kommunikálhat ezen keresztül. Mivel profi (studio) cucc, mindent állíthatunk, a vele hálózati összeköttetésben lévő számítógépről is. Na, itt hangzott el az a mondat, hogy profi rendszergazda kell a telepítéséhez és nem árt egy kevés szakértelem a kezeléséhez sem. Alapból nyolc csatornát tud fogadni, s a sztereó rendszer miatt ebből kettőt használtunk. De nem kell megijedni, ez a minőségéből semmit nem von le, mindössze az van, hogy ha kell, a multi csatornás audio felvételekkel is kompatibilis.
A hang:
Megközelítőleg egy éve már hallottam, még az előző DA8P prémium belső D/A kártyával, és tetszett a veszteségmentes hozzáállása akkor is. De egy pici felszínességet még felfedezni véltem az előadásában.
Az újjal, ami szintén a DA8P nevet viseli az egység teljesnek mondható, már a CD formátum megjelenítésénél is. Ebben már az új ES9028PRO D/A chip dolgozik. Tiszta a hang, nagyon részletező, teljesen egyben van, és amit kiemelt fontossággal említenék meg, - egy pillanat - megpróbálom jól megfogalmazni: valahogy a megszólaló hangjegyek, amik a komplex hangot alkotják, teljes egészében jelen vannak. Körülöleli azokat a tér, amelyben helyet foglaltak keletkezésükkor.
Ez az összeszedettség jellemző az összes felvételre, egészen a 192 khz-es mintavételi határig. Ellenben a DSD felvételeknél egy kelletlenség, keménység, gombócosodás érzete lepett meg. Olyan mintha lenne egy szűkítés a jelútban és nem férne át rajta az információ. Nagyon árnyalt a jelenség, de egyértelműen jelen van. Elfogadtam ilyennek, de később részleteiben átnyálaztuk a menürendszert és feltűnt, hogy a „kötelező” szűrő, amelyet a stúdiótechnikában jellemzően alkalmaznak, „Sharp” helyett, „Slow”-on van.
Emlékeim szerint nekem már az öreg, múlt évezredbeli technikákon is a Sharp vált be, így meghallgattuk mindkettőn és örömmel jelentem, azonnal rendeződtek a hangbeli problémák, amint átkapcsoltuk.
Megpróbáltuk a hangerőszabályzást egy halk felvétellel, ami a MoFi-s kiadású Wall átirata volt a Pink Floyd-tól és kételyeimet eloszlatta ezen a területen is. (Analóg potmétert ne keressünk benne, mert digitális a szabályzás módja.) Kivezéreltük nulla DB-ig és nem volt érzékelhető változás a hangminőségben az alacsonyabb jelszintekhez képest. Még egy pipa!
Ajánlás:
A Merging – Hapi képességei, amit a zenelejátszás területén jelen állás szerint képvisel, ár-érték arányban egy megfontolandó alternatívává teszi. A hangbeli tudása számomra egyértelműen azt a szintet képviseli, ahol már a veszteség nem jöhet szóba úgy, hogy azt különösebben hallani is lehessen. Ennek van, egy kifejezetten a hifistáknak fejlesztett verziója, a Nadac, ami állítólag nagyjából ugyanez (majd, ha szerencsém lesz hozzá, pontosítok), de az árban egy másik kategória, viszont talán ennél könnyebben installálható, feltételezem, inkább felhasználó barát.
Ezt elsősorban a szakértőknek ajánlanám, akik legalább látens rendszergazdák, mert, ahogy látom, az egyszerű műkedvelők ebben az esetben segítségre fognak szorulni, amíg összehozzák a vezérlést és a digitális jelfolyamot a szerver és a Hapi között.
Hangja miatt megéri vele foglalkozni, főleg azoknak, akik másfél millió forintot szívesen rászánnak egy forráskészülékre. Ennek, szerintem jó ideig még elavulás mentesen tartania kellene magát a hasonló korszerű termékek között, de mivel kártyás a belső felépítése, a későbbiekben nyilván upgradelhető.
Néhány link, ahol kiderül, hogy ez nem is az, aminek látszik:
https://www.merging.com/products/interfaces/hapi
https://www.merging.com/products/interfaces/option-cards#d-a8-d-a8-p
https://www.studio-general.hu/index.php/hu/categories/hapi-base-unit
https://www.studio-general.hu/hu/categories/horus-8-ch-line-output-d-a-module-dsd-premium