Interjú David Piskával az RD Acoustic motorjával

Köszönöm, hogy rendelkezésemre állt! Már is kérdezem, ami nem csak engem, hanem az olvasókat is érdekli: mi motiválta, hogyan kezdte ezt az egészet?

Hobbiként indult…

Mi volt a fő motiváció, a zene vagy a készülékek szeretete?

Jobb dolgokat szerettünk volna prezentálni, mint, amit a boltban meg tudsz venni olcsóbb pénzért. Mert azok a cuccok, amiknek magas a technikai minősége, nagyon drágák. Úgyhogy ebből kifolyólag elkezdtünk saját készülékeket megépíteni, saját hangfalakkal. A körülöttünk lévő emberek, meg is voltak lepődve ezen a minőségen és ők voltak azok, akik igazán arra, abba az irányba lökdöstek minket, hogy csináljunk egy céget.

Mikor indult?

Hat éve, mint cég, de már sok évvel ezelőtt is a mi hobbink volt, és még mindig az.

Mi volt az első lépés, mi volt az első készülék, ami elkészült?

Az első lépés a tölcsér sugárzó volt, csináltunk egy prototípust magunknak, ez azóta is megvan. Erre épült az RD Acoustic, mint cég, viszont rájöttünk, hogy az olyan hangfalakat, mint az Evolution, nem tudod házilag saját magad megcsinálni, ehhez már egy CNC megmunkálásos eljárás kell. Semmiképp nem akarunk olcsó megoldásokat használni, vagy egyszerűsíteni. A mi megközelítésünk az, hogy a legjobbat megcsináljuk, amit ki tudunk hozni.

A jelenlegi termékpaletta, amit megismerhettünk a forgalmazónál, ebből indult ki?

Az első volt nyilván az Evolution, a következő pedig az Euphoria, ez a kettő van most a portfóliónkon. Viszont van egy együttműködés a Zrínyi technikai egyetemmel. Mi fogjuk magát a kialakítást megcsinálni, viszont ők azok, akik a technikai segítséget nyújtják hozzá.

Lehet tudni erről valamit előzetesen?

Ez még csak most kezdődött, néhány héttel ezelőtt, majd karácsony környékén jelennek meg az első dokumentációk.

Mi volt a következő lépés a fejlesztésben a hangfalak után?

Rendelkezünk már D/A-val, egy audio PC-vel, és ugye tápszűrővel is megjelentünk a portfólión. Ezeknek a termékeknek a lényege a 4 lépcsős tápszűrő, és nagyon sok új fejlesztés, javítás.

Tehát például a transzformátoroknál, klasszikusan ott a primer, szekunder tekercs, és ugye mágneses téren keresztül megy és ott nagyon sok a parazitakapacitás. A frekvenciák áttranszformálódnak a kábelek között. A mi transzformátorunkban kifejezetten alacsony mértékű ez a jelenség. A kábelek között is árnyékolást használunk és itt nagyon erősen elszigetelt a transzformátor. 10kW-os szigetelőhézag van a tekercsek között, mindazért, hogy csökkenteni tudjuk a parazitakapacitásokat.

Ez másfajta megközelítés, mint amit sok más helyen láthatunk. Azoknak a transzformátoroknak 2-3 százalékkal kisebb a hatásfokuk a nagy hézagok miatt. De nyilván itt nem az az elsődleges cél, hogy teljesítményt spórolj. Hanem sokkal fontosabb ezeknek a parazita jelenségeknek a csökkentése. És ez csak a transzformátor.

RD Acoustic

Mi az irány a jövőben, hova szeretnének felfejlődni?

Szeretnénk egy portfóliót akusztikai felszerelésekből is. Hiányzik még egy erősítő is. Van már egy pár prototípus ebből is, de még el kell dönteni, hogy a piacra melyik lesz a legalkalmasabb. Lehetséges, hogy hibrid lesz, egy kicsit más fajta típusú hibrid, mint a KR. Lehetséges, hogy mi az előfokba fogunk majd kisteljesítményű csöveket rakni, a kimenő fokozat pedig J-fetes lesz ebben az esetben. Most jelent meg az újfajta akusztikus diffúzorunk is. Ez szintén egy hibrid megoldás. Vannak olyan szegmensek, amit akusztikus panelekről mintáztak, és van benne egy faréteg is. Ezeknek a szegmenseknek a formája kiszámítható egy adott tartományban. Például, ha 2 méter széleset veszünk, akkor nagyjából 1-től 500kHz körülig lesz hatékony. Kétféle minta is van. Az egyik nagyobb abszorpcióra képes, a másik sokkal inkább a diffúzióra alkalmas. Ez a mi megoldásunk az akusztika javítására.

Tetszetős és nagyon pihentető a szemnek is a látvány. Hogyan értékelné a kiállítást, mik a visszajelzések?

Meg vagyok lepve milyen sok ember jött el. Meglátjuk, és reméljük, hogy sikeres lesz a show. De ugye ebben a fajta üzletágban sok időre van szükség. Néhányan például a Cseh Köztársaságban, elmennek a meghallgató termekbe és az Evolution mellet teszik le a voksukat. Mert ugye ezek az emberek néhány esetben olyanok, hogy már 5 éve megtetszett nekik, és azóta gondolkoznak, hogy meg szeretnék venni. Ők elmennek minden kiállításra Prágában, és lehet, hogy 5 év után határozzák el magukat. Pont azért mert új a cég, nem sokan ismernek még minket. Vegyük a Mercedest példának, mindenki ismeri a Mercedest. Ez már egy márka, de Horvátországban van például egy új cég a Rimac, ami 200 fős, és szuper-sportautókat gyártanak. Talán az ő sztorijuk is ilyesmi. Különleges dolgokat készítenek, és talán idő kell ahhoz, hogy megismerjék őket.

A nemzetközi kiállításokon mennyire vannak jelen?

Én személyesen kevésbé. De van egy kollégánk, Ian-nak hívják, ő jobban beszéli az angolt is, és ő felelős a bemutatókért.

Még egy személyes kérdés. Az egész Hi-fi a zenére épül, a zenéből indul ki…

Számukra ez a zenéről szól. Természetesen az emberek olyan dolgokat is megvesznek, amiknél inkább a dizájnt nézik, az árát, a színét. Az emberek különbözőek, mondjuk úgy: az ő vonaluk. Lesznek új termékek még ebben az irányban, de leginkább a természet által inspiráltak. Természetes anyagokat is használunk például, mint a fa. 2020-tól pedig van is egy olyan ötletünk, hogy minden egyes elkészített eszköz, berendezés után egy fát elültetünk. Ha valaki vesz terméket tőlük, akkor Rozsnyóban egy új fa fog nőni. Ez egy új ötlet és ebbe az irányba szeretnénk elmenni.

RD Acoustic

Milyen zenéket hallgat legszívesebben, mik a kedvenc előadói, mondana néhányat?

25 évvel ezelőtt még a metál ment, mert abban az időben még igencsak gyenge volt a felszerelés és a metál ezen nagyon jól hangzott. Amikor jazz-et kezdesz játszani, akkor utána már nem szeretnél jazzt hallgatni a hitvány berendezésen.  Most már, hogy komoly minőségű audio eszközökkel rendelkezünk, így már megvan a kellemesség abban, hogy jó minőségű hangokat halljon az ember.

Mi lesz egy jó régi Metallica számmal, hogy fog az lejönni a rendszerről?

Nagyon fontos az, hogy a zenész, hogyan fogja játszani azt a számot és hogyan veszi fel. A Metallica jó hangot tud csinálni, de nem mindig veszik fel jól azokat a számokat. Mert mondjuk a legutóbbi öt albumban a dinamika például igencsak összeszűkült, össze lett tömörítve.

Rengeteg munkába került megvenni, az első nyomású amerikai kiadásokat a sorozatnyomás elejéről, amik viszonylag jól szólnak…

Hát, igen azok valószínűleg jók lehetnek, de hát nem sok elérhető belőlük.